valet 2014

Då var det över och klart för denna gång. Det omtalade valet. Och jag måste erkänna att jag är hyffsat nöjd med utgången, inte helt men nästan..
 
Skolan och välfärden är det som ligger mig närmast om hjärtat och under de senaste 8 åren har jag sett på hur den försämrats. Nu äntligen hoppas jag på något bättre. För jag ville inte att mina barn ska behöva gå i en 10-årig skola med betyg från årskurs 4a. Tack gode gud att de blåa förlora! De jag vill se nu (som de röda lovat) är en satsning på förskolan och skolan, med mindre barngrupper och mer vuxna närvarande. Utveckla och stärka undervisningen och INTE genom att lägga fler matematiktimmar på schemat som Reinfeldt ville utan fokus på fortbildning för lärare och ge dem mer tid till eleverna istället för pappersarbete.
 
 
Men sedan tror jag att de röda och blåa partierna måste öppna sina ögon och börja samarbeta. De talar om SD som rasister och de ska inte få en vågmästarroll. Men dem kommer att få de om inte de röda och blåa är beredda att bilda en regering tillsammans som stänger ute SD. Lövfen har flera gånger under valkampanjen och senast i segertalet igår sträckt ut en arm till de blåa, som tyvärr säger nej.. Då anser jag att de inte längre har rätt att klaga om SD som vågmästare.
 
Men sen måste också partierna öppna ögonen för SDs väljare. 13% av Sveriges befolkning är INTE rasister. Jag är inte rasist men har ändå övervägt tanken att rösta på SD.... (Jag sa övervägt så misstolka ej).
Jag är helt med på att vi ska hjälpa flyktingar och människor som har det svårt och behöver lämna sitt land pga krig. Men till vilket pris? De kommer hit och blir utplacerade i samma områden i samhället, de bor i kollektiv och lever på bidrag. De resurser som ska hjälpa dessa människor in i det svenska samhället är för dåliga. Mer svenskundervisning, utbildning, jobb och bostäder behövs och kanske är det så att om vi nu inte längre har resurser eller bostäder till flyktingar kanske vi bör se över hur många vi egentligen kan ta hit och VERKLIGEN hjälpa....?
Och jag tror att när de andra partierna inser att de bör se över flyktingpolitiken och hur de kan förbättra den, då kommer SD förlora väljare. Men innan det kommer de nog bara att växa sig starkare...
 
Men det är bara vad jag tror..
Jag röstade rött och nu hoppas jag att Löfven fixar till det här.
Tack för mig!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0